4. mai 2006

250 filmer? Javel, sehr gut, holder på!

Jeg har fulgt i samme spor som utallige andre (i mangel på egne ideer), og har opprettet min egen side hos Twofifty - som dere nå finner en link til øverst i høyre hjørne på denne siden. Poenget med dette er altså å følge med på hvor mange av filmene på IMDBs Top 250-liste man har sett, og viktigere: Hvilke man har til gode å oppleve. Denne listen er stemt fram av IMDBs egne lesere, og det fungerer overraskende bra: Jo flere som har sagt sin mening, jo nærmere kommer man en objektiv vurdering. I øyeblikket troner The Godfather, The Shawshank Redemption og The Godfather Part II øverst, og de fleste kan vel være enige om at de er særdeles gode filmer som absolutt fortjener plassen. Det er dessuten befriende lite populærkulturelt lavmål på listen, med noen unntak, selv om filmer med bred appell naturlig nok har større sjanse for å havne høyt på listen (bl.a. er alle Lord of the Rings-filmene representert).

Jeg har foreløpig bare sett de mest kjente filmene på listen og har mye igjen i forhold til visse andre (som riktignok jobber/har jobbet i videobutikk og kan låne med seg filmer hjem gratis), men jeg jobber med saken og tar det som en langsiktig utfordring. Mange av filmene på listen skammer jeg meg over ikke å ha sett (bl.a. har jeg kun sett fem av de ti øverste), så det er absolutt på tide å gå metodisk til verks for å fylle igjen hullene.

2 kommentar(er):

Den 04.05.2006, 15:45, sa Anonymous Anonym...

Du kan iallfall se frem til Modern Times, Sykkeltyvene, 8 1/2, Skjønnheten og Udyret, 400 Blows, Festen, Himmel über Berlin og Rouge. (:

 
Den 04.05.2006, 17:45, sa Blogger Houseman...

Jeg gleder meg også spesielt til Shichinin no samurai, 12 Angry Men, Citizen Kane, M, 2001: A Space Odyssey, Nosferatu, Brazil og Á bout de suffle, så når alle disse er sett gjenstår det vel bare litt i overkant av 150 ...

 

Legg inn en kommentar

<< Tilbake