17. mars 2006

Fra Ibsen til Craven: Oslo-kinoens framtid

Geir Bergkastet er ny direktør ved Oslo Kinematografer, og skal fra 1. juni ta fatt på jobben med å farge de røde tallene i regnskapet svarte. Han er økonom med vellykkede snuoperasjoner fra Rogaland Teater og, nå sist, Nationaltheateret på CV-en - en redningsmann vi trolig vil høre mindre til enn Ingeborg Moreus Hansen, men som har vesentlig større sjanse til å lykkes med økonomien. Å bytte ut en ideologisk visjonær med en mann som mener business har vært gjort med hell tidligere (Førde - Bernander i NRK, for å ta et eksempel), men skal det mer til enn som så å snu en utvikling Oslo-kinoene ikke er alene om å oppleve?

Det er imponerende å få Nationaltheateret til å gå i pluss. Teaterpublikummet er en utdøende rase og høykultur er ikke den enklest selgbare formen for underholdning. Men det er lettere å «drive kostnadskontroll» (dvs. tilpasse utgiftene til de inntektene man allerede har) enn å øke billettsalget betraktelig. Teaterdrift mottar dessuten statsstøtte, mens kinoer må klare seg på egne inntekter. Oslos rundt 500 000 innbyggere gikk i gjennomsnitt på kino over fire ganger hver i fjor (2,3 millioner solgte billetter), men det holder ikke; det var 11 prosent færre enn i 2004, nedgangen var over dobbelt så høy som i resten av landet og det foreløpige underskuddet er på 4 millioner. 30 ansatte ble permittert. Og Moreus Hansen etterlater seg kinosaler i dårlig forfatning, som ikke har fått de planlagte ansiktsløftningene.

Geir Bergkastet har gått fornuftig ut og vært forsiktig med å si for mye om hva han planlegger å gjøre. Men med mindre han kan trylle, består en del av svaret i å satse mer på de store kassasuksessene. Det er der pengene ligger, og det er Hollywood som betaler lønningene til de kinoansatte: Rundt 80 prosent av alle billetter som selges er til filmer laget for et stort publikum. Filmsmaken til den jevne nordmann står det dessverre litt dårlig til med, så vi som også gjerne vil se det som ligger litt utenfor flertallets interesse, får stadig dårligere muligheter.

Oslo Kinematografer har forpliktet seg til å tilby både bredt og smalt, men med private eiere i ryggen må de også tjene penger. Lykke til.

OPPDATERING: Mandag morgen, tre døgn etter at Dagsavisen hadde publisert nyheten, fant VG det for godt å fortelle om Oslo Kinematografers nye direktør - i en nyhetssak som for øvrig var noe lettbent og slurvete formulert. Så høy prioritet hadde altså et avgjørende lederskifte i Norges største og mest betydningsfulle kinoselskap hos Norges største avis.