10. januar 2006

Oppsummering av fjoråret

Skjema plukket opp hos Ole-Christian:

1. Hva gjorde du i 2005 som du aldri har gjort før?
Var på intervju hos Platekompaniet, leste korrektur på en Fedon Lindberg-bok, gikk en periode uten arbeid, fikk sparken fra en butikkjobb, startet med blogging, kortsluttet en amerikansk GameCube og fant grå hår på hodet.
2. Holdt du nyttårsforsettene dine, og vil du fortsette å holde dem i 2006?
Hadde ingen.
3. Ble noen som står deg nær mor/far?
En barndomskamerat på min egen alder ble far for første gang, men han står meg ikke lenger nær.
4. Døde noen som står deg nær?
Mormoren min døde. Hun var den nærmeste slektningen hvis man ser bort ifra foreldrene mine og broren min. Dessuten den eneste av øvrig familie som bor i samme fylke som oss.
5. Hvilke andre land enn Norge besøkte du?
Bare Sverige og Danmark. Hadde planer om både Finland og Tsjekkia, men det ble ikke noe av.
6. Hva ønsker du deg i 2006 som du ikke hadde/fikk i 2005?
Hva ønsker jeg meg ikke? Her trengs en totalrenovering.
7. Hvilken dato vil du huske best, og hvorfor?
Bortsett fra de dagene jeg var på konsert: Trolig 22. februar. Det var dagen da en av gitaristene i KoRn valgte å forlate bandet, og det sier ganske mye om hvor jeg er i livet. Det har nesten bare vært grå og begivenhetsløse hverdager i 2005.
8. Hva er det største du oppnådde?
Oppnådde jeg noe som helst? Tror ikke det, du.
9. Hva er den største fiaskoen?
Rimi-jobben som ble en katastrofe den andre uka i desember. Et hardt slag jeg kommer til å bruke tid på å komme over.
10. Har du vært syk eller skadet?
Bare influensa, men det var ille nok. Var sengeliggende i to uker.
11. Hva var ditt beste kjøp?
Har ikke kjøpt så mye store ting i 2005, så jeg blir nødt til å svare Xbox-en. Selv om jeg ikke har brukt den så veldig mye, har den hjulpet på spillinteressen betraktelig. Noen av skivene jeg kjøpte var også vel anvendte penger, bl.a. NIN - With Teeth og Kaizers Orchestra - Maestro.
12. Hva brukte du mest penger på?
CD-er og konserter.
13. Hva gjorde deg virkelig, virkelig, virkelig glad?
Gode musikk- og filmopplevelser gjør meg glad, men kanskje ikke virkelig, virkelig, virkelig.
14. Hvilke sanger vil for alltid minne deg om 2005?
Kaizers Orchestra - Dieter Meyers Inst., Nine Inch Nails - Sunspots, Turboneger - All My Friends Are Dead og sikkert noen til.
15. Sammenlignet med samme tidpunkt i fjor, er du …
a) Lykkeligere eller ulykkeligere?
Ulykkeligere, med god margin.
b) Eldre eller klokere?
Eldre.
c) Tynnere eller tjukkere?
Tynnere, selv om jeg er bedre trent.
d) Rikere eller fattigere?
Rikere, men det skyldes mer penger jeg har fått og arvet enn penger jeg har tjent. Lønnen dette året har stort sett bare rukket til livets opphold.
16. Hva gjorde du for lite av?
Hadde det moro, snakket med jenter, hadde sex. Skulle gjerne vært på flere konserter, trent mer og lest flere bøker også.
17. Hva gjorde du for mye av?
Satt inne og foran laptopen.
18. Hvordan feiret du jul?
Med familien.
19. Var du forelsket i 2005?
Ja, jeg blir lett forelsket, men det går jo fort over når man blir avvist og/eller ikke får kontakt.
20. Hva så du helst på TV?
Trolig noe av og med Bård Tufte Johansen/Harald Eia. Så mye mindre på TV i fjor enn jeg har gjort tidligere år.
21. Hater du noen nå som du ikke hatet på denne tiden i fjor?
Den listen blir vanligvis lenger for hvert år, men i år tror jeg faktisk antallet ble redusert. Har falt litt mer til ro og lar meg ikke like lett provosere.
22. Den beste boka du leste?
Chuck Palahniuk - Choke, trolig, men det har vært mye bra på bokfronten.
23. Hva var den største musikalske åpenbaringen?
Muse. Et av mine nåværende favorittband som jeg hørte for første gang på CD i 2005.
24. Hva ønsket du deg - og fikk?
Ikke noe viktig.
25. Hva ønsker du deg - men fikk ikke?
Kjærlighet.
26. Den beste filmen du så?
Oldboy, kanskje.
27. Hvordan feiret du bursdagen din?
Med ansiktet i puta. Vi skulle ut og spise, men så fikk man et aldri så lite sammenbrudd.
28. Hvilken enkeltting ville ha gjort hele året mer tilfredsstillende totalt sett?
Ja, hva kan det være? Andre mennesker er ikke ting, men det jeg har savnet mest er naturligvis en kjæreste.
29. Hvordan beskriver du din egen klesstil i 2005?
Konservativ og kjedelig. Jeg hadde planer om å begynne å gå i blazere og skjorter, men det ble ikke noe av. Jeans og gensere.
30. Hva holdt forstanden oppe?
Ingenting - problemer, ensomhet og mismot har gjort meg ulykkeligere og i dårligere psykisk form.
31. Hvilken kjendis likte du best?
Er ikke opptatt av kjendiser, men Trent Reznor i Nine Inch Nails har jeg fulgt nøye med på. En god gutt.
32. Hvilen begivenhet opprørte deg mest?
At de rødgrønne vant valget er vel det eneste jeg kommer på av ting i media. Åsså krig og fred og religion og sånn, selvsagt.
33. Hvem savner du?
Ei venninne jeg har sett lite til det siste året og som jeg er redd vennskapet med er på vei mot slutten, og ei jente jeg traff i sommer som heller ville være alene enn sammen med meg.
34. Hvem var den beste nye personen du ble kjent med?
Den nevnte jenta.
35. Hvilken nyttig erfaring har du gjort deg?
At selv de som roser deg og som du anså som sikre kort kan ødelegge for deg. Hadde det ikke vært for visse referanser, hadde jeg vært ansatt i Platekompaniet i dag.
36. Sitér en sangtekst som oppsummerer året?
Bare én? Beware of en grammatikkfeil som gjentas tre ganger mot slutten:

Hey you, hey you! Finally you get it
The world ain't fair, will eat you if you let it
And as your tears fall on your chest, your dress
Vibrations coming through, you're in a mess

A lonely life when no one understands you
But don't give up, because the music do
Music do, music do!
(KoRn - Twisted Transistor)

Aldri så galt at man ikke har en CD å trøste seg med. :)