26. november 2005

Sennep i ræva - Norges beste

Ketchup på skjorta og sennep i ræva
Goggen fikk juling, og jeg ble taua
Vi skulle på kino, men hva fikk vi se?
En sjappe med alkohol, og det var det

To fulle menn - rider igjen
To fulle menn - rider igjen

Goggen fikk lønning, og jeg var blakk
Det er ingen av oss som går rundt og speller sjakk
Men hva skal en gjørra, skal en legge seg ned?
Eller slå ut håret, og gå ut et sted?

Spirit og NRK P3s kåring over de 100 beste låtene er avsluttet. Totalt 30 000 stemmer er talt opp, og den endelige listen ser slik ut:

1. Jokke og Valentinerne - To fulle menn
2. DumDum Boys - Splitter Pine
3. Turboneger - Get It On

4. Jokke og Valentinerne - Her kommer vintern
5. a-ha - Take On Me
6. Turboneger - The Age of Pamparius
7. Seigmen - Metropolis
8. Jokke og Valentinerne - Sola skinner
9. Raga Rockers - Noe å hente
10. Turboneger - I Got Erection

Det er bare å gratulere avdøde Joachim Nielsen med seieren. Sterkt å danke ut konkurrenter som Turboneger og a-ha når man i utgangspunktet var en undergrunnspoet.

Jeg tror imidlertid artistene har betydd mer enn sangene, selv om det var spurt etter beste norske låt. Vinnerlåten er tross alt en ganske enkel sang. Og med all respekt for det Turboneger har oppnådd etter comebacket i 2003: Tre av ti er i overkant.

Personlig savner jeg Kaizers Orchestras Ompa til du dør, som absolutt er noe av det beste Norge har klart å komme opp med de siste årene.

2 kommentar(er):

Den 26.11.2005, 19:14, sa Anonymous Anonym...

Jeg har bare hørt fem av sangene på lista. Det er kanskje litt trist...

 
Den 27.11.2005, 13:46, sa Blogger Houseman...

Jeg har bare hørt åtte, og jeg er relativt veldig interessert i musikk.

 

Legg inn en kommentar

<< Tilbake