11. november 2005

Tidenes 10 beste norske låter

P3 og Spirit har nominert 100 sanger til tidenes beste norske låt. Utfordringen om å plukke ut ti personlige favoritter plukket jeg opp her, og dette er de ti beste norske låtene etter min mening:

Turboneger - Get It On (1997)
Madrugada - The Kids Are On High Street (2005)
Bertine Zetlitz - Adore Me (2000)
A-ha - The Sun Always Shines On TV (1985)
Dumdum Boys - Splitter Pine (1989)
Gluecifer - Easy Living (2002)
Kaizers Orchestra - Ompa Til Du Dør (2001)
Seigmen - Metropolis (1995)
Bigbang - Girl In Oslo (2000)
Jim Stärk - Morning Song (2004)

Det skal nevnes at jeg ikke har noe forhold til over halvparten av sangene på lista, så jeg har litt å ta igjen når det gjelder norsk musikkhistorie. Jeg har blant annet knapt hørt en eneste strofe av Raga Rockers eller Motorpsycho, og jeg kjenner nok ikke musikken til Jokke godt nok.

Girls Keep Secrets In The Strangest Ways har for øvrig ingenting på en sånn liste å gjøre, og Ephemera er en kraftig påminnelse på hvorfor det er en dårlig idé å starte et rent jenteband. Maybe they're born with it, maybe it's Maybeline? Jeg tenker vi sier det er litt av begge deler.

Jeg sender utfordringen videre til alle som leser bloggen min (jeg tror jammen vi er oppe i flere enn tre, og da blir det jo veldig mye mas å linke til alle sammen).