10. januar 2006

Dårligere utvalg og ingen substans, takk

Vi har bare kommet 10 dager inn i det nye året, men allerede har vi en kandidat som stiller sterkt i kategorien Årets Idiot.

Torstein Syvertsen er kjedeleder i Musikkverket, og hør bare hva han har tenkt å gjøre med Norges største platebutikkjede (som nå har 62 butikker etter sammenslåingen med Music Box og Bennis Musikk):

- Butikkene skal i utgangspunktet prioritere bestselgerne. Selv har han valgt å halvere antall platetitler i hovedbutikken i Moss. Kundene skal ikke gå seg vill i musikk, men lett finne det de vil ha, sier han.

Akkurat, ja. Alle som har vært inne i en Musikkverket-butikk vet at faren for å gå seg bort i musikken ikke er overhengende. Norges største kjede ser ikke fordelen med å ha godt utvalg, det er jo betryggende.

- Dersom fru Larsen, som er i alderen 45 pluss kommer inn og vil kjøpe en plate hun vil hygge seg med i helgen, skal vi hjelpe henne. Kanskje er Maria Mena en hyggelig plate, og da viser vi henne en meny med Maria Mena og artister vi synes likner litt. Men vi gjør ikke bare det. På baksiden av menyen kan vi ha en matoppskrift, for eksempel pasta med Gorgonzola. Et helhetlig konsept, altså, det er slik vi tenker.

Slik vi tenker? Forhåpentligvis er Syvertsen ganske alene om disse tankene. I motsatt fall har Musikkverket opptil flere idioter i ledelsen, og da ser det en anelse mørkt ut med tanke på å ta opp kampen med Platekompaniet. PKs 16 butikker omsetter for 500 millioner i året, mens Musikkverket med sine 42 bare hadde litt over halvparten i 2004 (3o0 mill). Matoppskrifter er ikke veien å gå for å snu denne trenden, det er jeg fullstendig overbevist om.

- Madrugada har sanger som vil støte bort gamle. Det er vi ikke interessert i. Alt handler om komfort.

Og med det tror jeg vi har hørt nok fra Torstein Syvertsen. Det er ikke pent å unne noen fiasko eller nederlag, men hvis dette er strategien, håper jeg virkelig Musikkverket mislykkes. Noe de trolig vil gjøre, hvis de «ikke er interessert i» en av Norges største nasjonale musikksuksesser i 2005.

Å støtte frittstående butikker blir viktigere enn noen gang. Hvis du har tilgang på andre platebutikker enn Bennis, Music Box og Musikkverket, oppfordrer jeg til å bruke dem. Jeg har i hvert fall kjøpt min siste plate hos Musikkverket.

1 kommentar(er):

Den 10.01.2006, 20:29, sa Anonymous Anonym...

Godt sagt. Jeg visste knapt om jeg skulle le eller gråte når jeg leste Syvertsens forvirrede uttalelser. Gorgonzala-utsagnet er både absurd og tragisk, og det om Madrugada tyder på at mannen ikke har et fnugg av innsikt inn i Norges musikkbilde. Jeg har aldri vært noen storhandler hos Musikkverket, men jeg tror jeg trygt kan si at det knapt kommer til å bli flere sølvfargede poser i den nederste skuffen min med det første.

 

Legg inn en kommentar

<< Tilbake