16. januar 2007

Mislykket eksperiment: 24 timer med TV2 Nyhetskanalen

I går fikk Norge sin første rene nyhetskanal på TV: TV2 Nyhetskanalen.  Nyheter, sport og værmelding uten opphold, døgnet rundt.

Planen min var å følge sendingene et helt døgn for å finne ut hva de har planer om å fylle all tiden med på en helt vanlig ukedag i midten av januar. For en stund siden, i et intervju med Cathrine Sandnes i forbindelse med at hun forlot Dagsavisen for å bli redaktør i Samtiden, leste jeg at norske aviser ikke har god nok tilgang på nyheter til at det egentlig er nok å fylle daglige aviser med. Det skjer rett og slett ikke mange nok viktige ting. Og en avis har tross alt bare et begrenset antall sider å fylle nyheter med når kultur, sport og alle annonsene er trukket fra. Et helt døgn på TV er derimot en enorm sendeflate. Hvordan har TV2 tenkt å fylle så mye tid med bare egenprodusert stoff? De må nødvendigvis gjenta det samme om og om igjen og fylle opp med værmeldinger og kommentarer fra såkalte eksperter, tenkte jeg.

Det er imidlertid ikke meningen at man skal følge kanalen hele tiden, den er til for kjappe nyhetsoppdateringer når som helst på døgnet, ikke på den tiden vanlige nyhetssendinger er programfestet på moderkanalen. Seerne vil bestemme selv når de vil se nyheter, visstnok. I så fall blir spørsmålet hvor mye en slik valgfrihet skal koste, og om ikke nettavisene (som TV2 også har sin variant av) allerede fyller det behovet. TV2 har nemlig headhuntet rundt 30 nyhetsjournalister og -ankere for å fronte den nye kanalen, og har tilsynelatende som mål å, som det ble sagt, levere «kvalitet, kvalitet, kvalitet». Som naturligvis koster penger, penger, penger og må betales med reklame, reklame, reklame. Å følge et helt døgn kan gi et visst svar på om en slik satsning har noe for seg, og om de klarer å formidle noe mer enn det man like gjerne kan lese seg til på nettet.

Men som nevnt i overskriften blir ikke disse spørsmålene besvart med det første, for eksperimentet mitt ble mislykket allerede da jeg skulle søke inn kanalen. Den var ikke å få tak i, selv om den skulle være inkludert i grunnpakka jeg og resten av bygården jeg bor i abonnerer på.

Inntil det blir mulig å få inn kanalen vil jeg derfor, til TV2s glede, fortsette som jeg har gjort til nå med å se TV-nyhetene på NRK.