26. desember 2006

Litteratur nå

Utenfor rommet mitt, om kvelden, fant jeg, nesten selvfølgelig, en død fugl. Den hadde fløyet på vinduet, det var merker av fettet fra fjærene på ruten. (...) Vi begravde den dagen etter, min far, min bror og jeg, jeg foreslo at vi ikke skulle grave den så veldig langt ned, i tilfelle den ble bedre, og ville opp igjen. Far sa: nå er den død og begravet. Det er det samme om det er ti centimeter eller ti kilometer under jorden. Det finnes ingen retur, gutten min. Herfra blir du bare eldre.

Utdrag fra Herfra blir du bare eldre av Johan Harstad.

Jeg har anbefalt Harstads novellesamling Ambulanse tidligere, og debutboken Herfra blir du bare eldre fra 2001 (utgitt da forfatteren var 22) er ikke merkbart dårligere. Johan Harstad er en spennende forfatter vi forhåpentligvis får høre mye fra i tiden framover hvis han opprettholder produktiviteten (en prosasamling, en novellesamling og 600-siders roman utgitt mellom 2001 og 2005).