4. desember 2006

Voksentest

Det er tid for et nytt meme, denne gangen en «voksentest» jeg fant i bloggen til Roy Søbstad. Jeg er ikke sikker på om det er meningen at vi under 30, eller til og med under 25, skal ta denne testen, men det er fullt mulig å føle seg eldre enn alderen skulle tilsi, noe jeg gjør relativt ofte. Det er ikke mange år siden jeg var russ, og jeg er langtfra etablert, men mentalt føler jeg meg noen ganger mer voksen enn jeg burde være. Det som stemmer om meg er uthevet:

Jobb (1p) (jeg regner med at deltids- eller sesongjobb teller hvis man tjener nok til å betale skatt av det)
Visittkort (1p)
Deltatt på konferanse med overnatting (1p)
Bor hjemme hos foreldrene (-2p)
Samboer (1p)
Forlovet (1p)
Gift (2p)
Skilt (3p)
Eier eget hus (2p)
Har en bil (1p, kombi + 1p)
Hund (1p)
Lån (1p) (bare studielån, og det overstiger ikke summen jeg har på sparekonto, så jeg vet ikke om det teller)
Delt økonomi (1p)
Pensjonssparing (1p)
Gjør storhandel (1p)
Bruker kundekort (1p)
Handler bevisst på rabatt-tilbud eller benytter rabattkuponger (2p)
Har hushjelp/vaskehjelp/praktikant/eller lignende (1p) (men burde hatt det)
Har oppvaskmaskin (1p)
Dobbeltseng (2p)
Har juletre i jula (2p)
Grå hår (1p) (trist, men sant; jeg er 23 år gammel og har flere grå hår på hodet)
Cellulitter (1p)
Abonnerer på morgenavis (1p)
Løser sudoku (1p)
Velger å ikke ta telefonen (2p)
Pusser vinduer (1p) (veldig sjelden)
Plukker sopp (2p)
Bruker msn (-1p)
Parmiddag (1p)
Vinsmaking (1p)
Dansekurs (1p)
Feste til gamle 70-tallshits. (1p)
Drikke konjakk eller calvados til kaffen (1p)
Gå til sengs før 23.00 hver kveld på ukedagene (1p) (aldri, men det har hendt at jeg har stått opp på den tiden)
Foretrekke sofaen hjemme framfor utekveld med venner (1p)
Spiller bingo (1p)
Synes Idol-Aleksander/ Idol-Vivian er dritdigg (-1p)
Har hofteproblem (1p)
Har bilradioen innstilt på P1 (2p)
Blir overrasket over “ungdommen nå til dags” (2p) (heller "problemer med å forstå og distanserer seg fra")

0-15 poeng: Ikke gammel
16-25 poeng: Godt på vei ...
Over 25 poeng: Nå er du der!

Sum: 14 poeng

Jeg har heldigvis et stykke igjen, men det er bare singeltilværelsen som redder meg fra å havne blant de som er nesten gamle. Det som veier tyngst i retning av å bli voksen er at jeg er ganske økonomisk bevisst; folk på min alder burde ikke hatt sparepenger, vurdert hva ting koster eller brukt kredittkort for å spare renter.

Hvis du leser dette og ikke er sikker på om du hører til i den første kategorien, må du gjerne kopiere skjemaet og ta testen selv.

OPPDATERING: Litt urettferdig at Ole-Christian fikk fire poeng mindre enn meg, synes jeg. Han har huslån og fast jobb mens jeg fortsatt er student og bare leier. Jeg får selge bilen, kaste kundekortene, klare meg uten juletre og la vinduene bli skitne, så står det uavgjort igjen.