22. oktober 2006

Nye lister

Som om det ikke var nok med IMDBs Top 250-liste og en liste over tidenes 50 beste filmer Emil anbefalte meg/truet meg til å gjøre et forsøk på å komme igjennom, i tillegg til de «fornuftige» tingene man helst også skal gjøre, har jeg nå satt meg nye mål om å komme igjennom to lister over anbefalt litteratur. Den ene er en liste over de 25 beste bøkene skrevet i Norge i løpet av de 25 siste årene, kåret av Dagbladet, og i tillegg har jeg brukt lista over bøkene som har fått Riverton-prisen (pris for årets beste kriminalbok) som utgangspunkt for å finne fram til gode krimromaner. Det vil trolig ta flere år å komme igjennom alle bøkene.

Før jeg ble kjent med disse listene har jeg funnet fram til henholdsvis syv av Riverton-bøkene og fire av bøkene på lista over Norges 25 beste. Syv krimbøker er lite når jeg tenker på hvor mye krim jeg har lest, men det skal sies at jeg har lest mange av bøkene til de som er representert med bare én bok på lista og at jeg har lest andre bøker enn de som fikk pris av enkelte andre forfattere.

Spørsmålet til deg, kjære leser, blir hvor mange av disse bøkene du har lest:

Norges 25 beste bøker i nyere tid:

01. Kjell Askildsen - Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten
02. Bergljot Hobæk Hoff - Skammen
03. Dag Solstad - Genanse og verdighet
04. Jon Fosse - Morgon og kveld
05. Kjartan Fløgstad - Kron og mynt
06. Hanne Ørstavik - Kjærlighet
07. Thure Erik Lund - Grøftetildragelsesmysteriet
08. Dag Solstad - Gymnaslærer Pedersen
09. Jan Kjærstad - Forføreren
10. Jan Wiese - Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede
11. Karl Ove Knausgård - Ute av verden
12. Hans Herbjørnsrud - Blinddøra
13. Liv Køltzow - Verden forsvinner
14. Lars Saabye Christensen - Beatles
15. Nikolaj Frobenius - Latours katalog
16. Øystein Lønn - Thranes metode
17. Frode Grytten - Bikubesong
18. Carl Frode Tiller - Skråninga
19. Per Petterson - Ut og stjæle hester
20. Roy Jacobsen - Seierherrene
21. Ragnar Hovland - Ei vinterreise
22. Erlend Loe - Naiv.Super
23. Trude Marstein - Plutselig høre noen åpne en dør
24. Herbjørg Wassmo - Huset med den blinde glassveranda
25. Vigdis Hjorth - Om bare

Vinnere av Riverton-prisen:

1972 – Sigrun Krokvik - Bortreist på ubestemt tid
1973 – Tor Edvin Dahl - Etterforskning pågår
1974 – Anker Rogstad - Lansen
1975 – Gunnar Staalesen - Rygg i rand, to i spann
1976 – Pio Larsen - Den hvite kineser
1979 – Helge Riisøen - Operasjon
1980 – Fredrik Skagen - Kortslutning
1981 – Jon Michelet - Hvit som snø
1982 – Torolf Elster - Thomas Pihls annen lov
1983 – Kim Småge - Nattdykk
1985 – Michael Grundt Spang - Spionen som lengtet hjem
1987 – Lars Saabye Christensen - Sneglene
1988 – Alf R. Jacobsen - Kharg
1989 – Idar Lind - 13 takters blues
1990 – Ingvar Ambjørnsen - Den mekaniske kvinnen
1991 – Audun Sjøstrand - Valsekongens fall
1992 – Arild Rypdal - Orakel
1993 – Morten Harry Olsen - Begjærets pris
1994 – Anne Holt - Salige er de som tørster
1995 – Kolbjørn Hauge - Død mann i boks
1996 – Karin Fossum - Se deg ikke tilbake
1997 – Jo Nesbø - Flaggermusmannen
1998 – Jan Mehlum - Kalde hender
1999 – Unni Lindell - Drømmefangeren
2000 – Kjell Ola Dahl - En liten gyllen ring
2001 – Jon Michelet - Den frosne kvinnen
2002 – Gunnar Staalesen - Som i et speil
2003 – Kurt Aust - Hjemsøkt
2005 – Frode Grytten - Flytande bjørn

I årene som mangler på den nederste lista gikk prisen til åndsverk som ikke er romaner (bl.a. fikk TV-serien Svarte penger, hvite løgner prisen i 2004).

3 kommentar(er):

Den 22.10.2006, 16:03, sa Anonymous Anonym...

Null fra den øverste lista, null fra den nederste. :P

Jeg er elendig på å lese bøker. Har ingen god lesestol her, så de eneste gangene jeg leser er i senga. Og da sover man jo heller.

 
Den 23.10.2006, 13:30, sa Anonymous Anonym...

Fire fra den øverste, null fra den nederste.

Kjærlighet av Hanne Ørstavik er forholdsvis kort og grei om du vil ha en til på lista uten særlig arbeid. Eller noe.

 
Den 25.10.2006, 00:37, sa Blogger Houseman...

Problemet med mangel på en god stol å lese i har jeg også, noe som gjør at verdifull lesetid på kvelden og ettermiddagen kastes bort på andre ting.

I dag startet jeg like godt på en nesten 500 sider lang bok som ikke står på listene.

 

Legg inn en kommentar

<< Tilbake