21. september 2006

- Gleder meg til regnet

«Alle de kule gamlingene er daue. Det tynnes ut i rekkene i alderen 40-65. Alt under 18 er utelukkende bare drit og resten er jeg bare sånn generelt ikke hypp på å ha noe med å gjøre.»

Kristopher Schau er fra og med det nummeret som er ute nå ny spaltist i magasinet MANN, og har fått en hel side i bladet å fylle sine mørke observasjoner med hver måned i tiden framover. Det er en god nyhet for MANN, som befester posisjonen som magasinet med mest å tilby til menn som kan lese (mens FHM vel leder markedet i målgruppen gutter som liker bedre å se på bilder), og ikke minst er det en god nyhet for oss som har ventet på at Kristopher Schau skal satse mer på å skrive og mindre på å lage kroppshumor («oss» i denne sammenhengen omfatter meg og en ganske stor gruppe andre, trolig). De fleste forbinder Schau med å feste påhengsmotorer til døde griser og whatnot, og overser mannens skrivetalent. Han burde i likhet med bl.a. Bård Torgersen og Matias Faldbakken først og fremst vært forfatter, men inntil videre får vi tre som fortsatt føler en viss bitterhet over at NRK P3 la ned «Et Norge i krig» etter en halv sesong, mens tenåringene i de andre programmene fikk jabbe videre med sine substansløse koseprateprogrammer, glede oss over at vi i tiden framover får mer av det vi liker enn vi er vant til.

«Nå gleder jeg meg til regnet. Måtte det aldri slutte.»