27. oktober 2006

Live 2007: Behind You In Line

Nine Inch Nails kommer til Norge!

7. april neste år kommer Trent Reznor og NIN til Oslo.

Ikke bare kommer mitt favorittband til Norge for første andre gang, men det skal i tillegg spille på Norges feteste og beste scene, nemlig Sentrum Scene i Oslo. Den er mindre enn betongklossen Oslo Spektrum og mer egnet som konsertsted enn Rockefeller (som ble bygget som svømmehall og senere gjort om til utested). Jeg var på The Prodigy på Sentrum Scene i fjor, og opplevde den desidert beste lyden jeg har hørt på en norsk scene. Samtidig er det en forholdsvis intim scene med under to tusen mennesker i salen og kort avstand mellom band og publikum. Det er nesten for godt til å være sant at et stort band som NIN (som spiller stadionkonserter i USA og har med seg Queens of the Stone Age som oppvarmingsband) kommer til Norge for å spille i et rom som bare er ca. dobbelt så stort som leiligheten min. Det sier trolig litt om at Europa ikke er den verdensdelen NIN står sterkest i. Små klubber med rundt 2.000 mennesker står på programmet andre steder i Europa også, bl.a. Annexet i Stockholm og Vega i København, med Portugal som eneste unntak - de får besøk tre kvelder på rad.

Det er rundt fem og en halv måned til 7. april, og trolig på tide å begynne på planleggingen. Jeg kommer til å kjøpe 3-4 billetter til meg selv for å være på den sikre siden hvis noen av dem skulle gå i oppløsning eller fordampe i mellomtiden.

4 kommentar(er):

Den 28.10.2006, 02:46, sa Blogger Roy Søbstad...

Hmm. Det er nok ikke første gang de spiller i Norge. De spilte på Quart for noen år siden, uten at jeg greier å tidfeste det sånn på sparket.

 
Den 28.10.2006, 04:25, sa Blogger Houseman...

Stemmer, det var i 2000 på en av de mindre scenene samtidig som Moby spilte på den største. Det var i en vanskelig periode av bandets karriere som nådde bunnpunktet da Trent Reznor nesten døde av en overdose og ble tvunget til å nyktre opp for å leve til sin neste bursdag.

Dessuten er det plass til 1800 på Sentrum Scene, ikke «litt over tusen» som jeg skrev.

 
Den 28.10.2006, 15:07, sa Blogger Roy Søbstad...

Med fare for å bli irriterende pedantisk: Moby spilte i Salamanderparken samtidig som NiN spilte i Bendiksbukta. Det var det som var årets skandale - at Moby var booket på en alt for liten scene. Jeg husker det godt, for en kompis og jeg var de eneste som brøytet oss vei ut av Salamenderparken for å se NiN, mens folk utenfor slåss for å komme inn.

 
Den 28.10.2006, 15:54, sa Blogger Houseman...

Okay. Du kjenner historien bedre enn jeg gjør. Jeg var ikke der selv, men har lest på nettet at de fleste gikk for å se Moby da NIN skulle spille. At Moby var en av headlinerne det året anså jeg som en selvfølge.

 

Legg inn en kommentar

<< Tilbake