29. januar 2006

Politisk korrekt

Jeg forbruker lite, jeg kjøper aldri klær, jeg spiser lite kjøtt, jeg bor smått, jeg skrur av vannet mens jeg pusser tenna, jeg ser opp til kvinner, jeg har aldri vært i militæret og jeg bruker ikke dop.

Er det da egentlig noe problem at jeg i all stillhet og helt for meg selv hater jødene?

Og med det var vi, eller jeg, kommet nesten hundre sider ut i Abo Rasul / Matias Faldbakken - Macht und Rebel: Skandinavisk Misantropi 2.

Det verste med den andre boken i trilogien om hvor jævlig vi har det i Vest-Europa er at den bare har 330 sider og derfor kommer til å være unnagjort på altfor kort tid, og at den tredje ikke er skrevet ennå.

Det beste er at det er en hysterisk morsom og intelligent bok som sparker i alle retninger og tar oppgjør med endel viktige ting, noe som gjør den til en viktig bok flere enn de 10 000 som har kjøpt den burde lese. Og at den er en leseopplevelse det kan gå år mellom hver gang man opplever, selvsagt.

2 kommentar(er):

Den 31.01.2006, 14:21, sa Anonymous Anonym...

Det er så langt den beste boka jeg har lest (selv om jeg kanskje ikke har spist så mye agurk som før i ettertid). Har du lest (The?) Cocka Hola Company?

Læreren på norsklinja nevnte forfatteren en gang, men det eneste han hadde å si om ham var at pseudonymet hans lignet på "et folkelig uttrykk". Jeg hater læreren vår.

 
Den 31.01.2006, 16:26, sa Blogger Houseman...

Begynte med The Cocka Hola Company, og det er en av de beste bøkene JEG har lest. Så langt har kanskje ikke Macht und Rebel gjort like stor inntrykk, men jeg har over 150 sider igjen og har hørt at den bare blir bedre og bedre mot slutten.

Jeg har fått inntrykk av at Matias Faldbakken enn så lenge er rimelig ukjent (de to første bøkene hans har bare solgt 20 000 til sammen), og det har nok med manglende tilgang å gjøre. Han ville ikke være med på talkshowet til Fredrik Skavlan (noe de fleste andre debutanter ikke ville nølt om å si ja til) og vil i størst mulig grad begrense det kommersielle rundt en bokutgivelse.

 

Legg inn en kommentar

<< Tilbake