11. mai 2007

15 bøker igjen

«En ting er å lese 300 knusktørre sider uten bilder, men å sette seg ned å skrive et så langt gjesp, ja, det krever en helt spesiell type tulling ...»

Det er moro med bøker, og nå har jeg et påskudd til å skrive litt om dem igjen siden jeg har nådd et lite mål: Å komme gjennom 10 av bøkene (inkludert de tre øverste) på Dagbladets liste over de 25 beste som er skrevet i Norge de siste 25 årene. Neste mål er å lese meg gjennom topp 10, og så bli ferdig med alle bøkene på lista.

Hvor mye betydning en sånn liste fortjener å tillegges kan jo diskuteres, men i motsetning til lister satt sammen på grunnlag av popularitet, har, om ikke annet, denne lista mer eller mindre kvalifiserte vurderinger fra litteratureksperter som grunnlag og utgangspunkt. Å lese bøker som har blitt kåret til noe eller vunnet en pris kan jo være en fin måte å bli kjent med en forfatter på, og få en grunn til å lese mer eller eventuelt avskrive dem. Mye skal gå galt før jeg bruker tid på bøkene til Trude Marstein eller Herbjørg Wassmo igjen; særlig Marstein egner seg til lite annet enn å forsterke fordommer mot «kvinnelitteratur», og «Huset med den blinde glassveranda» er bare en dårlig og spekulativ historie som av grunner jeg ikke kommer til å skjønne ble belønnet med både Kritikerprisen og flere stipender.

Men det er (heldigvis) ikke bare tørre knekkebrød og tynn saft å hente: Takket være lista til Dagbladet har jeg oppdaget blant annet Thure Erik Lund og Myrbråten-trilogien hans, og jeg har skjønt hvorfor mange har sansen for Dag Solstad. To bøker på lista er helt på sin plass (selv om han nok burde ha byttet plass med Bergljot Hobæk Haff på lista og at han visstnok har skrevet så mange gode bøker at det kan diskuteres lenge om Genanse og verdighet er den aller beste). Ja, også må Kjell Askildsen være Norges beste nålevende forfatter, eller i hvert fall den beste novellisten vi har.

Og så til dagens leserspørsmål: Hvor mange av bøkene på lista har du lest? Jeg spurte om det samme da jeg startet prosjektet med å komme igjennom bøkene, men det er en stund siden.

1. Kjell Askildsen: «Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten»
2. Bergljot Hobæk Haff: «Skammen»
3. Dag Solstad: «Genanse og verdighet»
4. Jon Fosse: «Morgon og kveld»
5. Kjartan Fløgstad: «Kron og mynt»
6. Hanne Ørstavik: «Kjærlighet»
7. Thure Erik Lund: «Grøftetildragelsesmysteriet»
8. Dag Solstad: «Gymnaslærer Pedersen»
9. Jan Kjærstad: «Forføreren»
10. Jan Wiese: «Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede»
11. Karl Ove Knausgård: «En tid for alt»
12. Hans Herbjørnsrud: «Blinddøra»
13. Liv Køltzow: «Verden forsvinner»
14. Lars Saabye Christensen: «Beatles»
15. Nikolaj Frobenius: «Latours katalog»
16. Øystein Lønn: «Thranes metode»
17. Frode Grytten: «Bikubesong»
18. Carl Frode Tiller: «Skråninga»
19. Per Petterson: «Ut og stjæle hester»
20. Roy Jacobsen: «Seierherrene»
21. Ragnar Hovland: «Ei vinterreise»
22. Erlend Loe: «Naiv. Super»
23. Trude Marstein: «Plutselig høre noen åpne en dør»
24. Herbjørg Wassmo: «Huset med den blinde glassveranda»
25. Vigdis Hjorth: «Om bare»

2 kommentar(er):

Den 17.05.2007, 09:04, sa Anonymous Anonym...

Hm, dette var nesten litt skuffende. Trodde jeg skulle ligge bedre an, men har ikke lest mer enn 9 av disse bøkene. Hva var ditt eget utgangspunkt? Tar uansett utfordringen selv, uten tidsfrist, så får vi se når jeg kommer i mål.

Jeg kan fremdeles ikke se hva som er så genialt med "Ut og stjæle hester", mens "Forføreren" minner meg på at det er på tide å gyve løs på resten av Wergeland-serien. Har oppdaget at jeg har sansen for Kjærstad på en uvillig måte. Kanskje fordi han alltid skal være så overdrevent pretensiøs, men irriterende nok vet så altfor godt hvordan man skal fortelle en historie.

 
Den 17.05.2007, 12:25, sa Blogger Houseman...

Jeg hadde bare lest to av bøkene (Loe og Saabye Christensen) før jeg begynte på prosjektet for noen måneder siden, så jeg hadde behov for å gå litt metodisk til verks for å få oversikt over norsk litteratur. Kjærstad er blant forfatterne jeg ikke har lest noe av, selv om jeg anser meg som interessert i bøker.

 

Legg inn en kommentar

<< Tilbake