16. juli 2006

Dagbladet Søndag, may you rot and burn in Hell

Jeg kjøper Dagbladet hver dag - noen må jo gjøre det også - men som regel lar jeg innstikkene ligge igjen i butikken. Det er ofte bare annonser i en eller annen form, enten det er reklameblader eller Dagbladets egne magasiner. I dag, derimot, siden jeg hadde gleden av å vente fyllesjuk og gæren i 85 minutter på at det første toget skulle passere Sarpsborg, leste jeg hele Dagbladet Søndag for å finne ut hva man får for den ekstra femmeren man betaler. Og fordi jeg liker mental smerte.

På side 4 skrives det om Elkjøps salgsmetoder og hvordan de finner behov kunden ikke visste hun eller han hadde. Om ikke det er avsløringer som gjør utslag på Richters skala, akkurat, er det nyttig å bli minnet på at butikkbransjen baserer seg på å selge oss ting vi ikke trenger. Dessverre er konstruering av behov mye av, for ikke å si hele, livsgrunnlaget til Dagbladets magasiner også, noe Dagbladet Søndag ikke tar seg bryet med å skjule engang.

Under spalten Velutstyrt lenger bak i bladet blir man anbefalt å kjøpe klimaanlegg (en bestemt type fra Elkjøp, ironisk nok), brusautomat, datamus med innebygget airkondition og en designerbordvifte til rundt tusenlappen, for å «overleve sommeren på kontoret». Å være på jobb når det er sol ute er jo naturligvis så hysterisk grusomt at man gjerne bruker tre-fire tusen kroner på ulike duppeditter for å minimere smerten. Utdrag fra teksten:

«Det første du gjør på kontoret om sommeren er selvsagt å anskaffe ei vifte. Og du vil ikke ha ei kjip plastvifte fra Elkjøp, ånei, du vi ha en Watton fra Habitat til 895,-, i stål og med sprelske farger på bladene.»

Watton fra Habitat? Sprelske farger? Dagbladet Søndag-redaksjonen burde skamme seg over å trykke slike oppfordringer til unødvendig materialisme.

1 kommentar(er):

Den 16.07.2006, 21:07, sa Blogger Tore...

Nei, ikke kom til Elkjøp. Vi vil helst ikke ha kunder.

 

Legg inn en kommentar

<< Tilbake