15. april 2008

Begynner å dra på årene


For et par vintre siden skjedde følgende: Kulda satte overraskende inn i februar. Omtrent som i gamle dager. Og før jeg visste ordet av det, stod jeg ved kjøkkenbenken og skar tørt brød i terninger. Tenkte på endene oppe i råka.

Det var selvsagt alderen. Jeg hadde aldri i verden kommet til å tenke på endene dersom jeg hadde vært, la oss si, niogtjue. Eller femogtredve. På slike holdeplasser i livet var det rett i søpla med det tørre brødet, og hva som lå og baksa under brua hadde jeg ikke tid til å tenke på.

Nå var jeg tett oppunder femti. Tenke seg til. Med frakk og fornuftige sko, og med en brødpose i handa. På vei for å fôre endene i kanalen. Da er det liksom helt og holdent slutt på Tøffe-Tom og walk on the wild side.

- Ingvar Ambjørsen i Klassekampen 5. april.
.

Etiketter: , ,