26. mars 2008

Når det regner blod fra IOC, drypper det på sponsorene



Sommer-OL nærmer seg i Kina, og verdens oppmerksomhet vil bli rettet mot et land med systematiske brudd på menneskerettighetene, sensur av internett og null respekt for ytringsfriheten. Under tildelingen av årets olympiske leker påpekte IOC at dette ville være en god mulighet til å endre kinesiske myndigheters holdning til menneskerettigheter ved å sette et internasjonalt flomlys på det kinesiske samfunnet. Håpet lever fortsatt, men ettersom OL nærmer seg, virker det som om IOC og Gerhard Heiberg blir stadig forsiktigere i uttalelsene om IOCs bidrag til å stille Kina til ansvar: Heiberg terper på at IOC ikke er en politisk organisasjon og at IOC mener ingenting om dødsstraff, og når Norsk Journalistlag påpeker anvarsfraskrivelsen og misforholdet mellom nye og gamle uttalelser, avfeies kritikken som vrøvl og Heiberg sier at det går og har gått lenge i riktig retning i Kina. Som om de som bidrar til OL i Kina kan si seg fornøyd med en viss forbedring og så lenge henrettelsene holdes unna idrettsarenaene.

En boikott av OL vil i verste fall polarisere forholdet mellom Kina og Vesten og forverre situasjonen for ofrene for kommunistregimets overgrep. Tvert imot er OL i Kina som nevnt en god sjanse til å få fortgang i prosessen med å demokratisere Kina som uansett vil tvinge seg fram når landet opplever en økonomisk vekst som vil gjøre dem til en stormakt i verden i løpet av de kommende årene. Men hvis IOC ikke vil høre på motargumenter, må vi kanskje gå til sponsorene i stedet.

Firmaer med norske representanter som sponser IOC og sommer-OL i Beijing inkluderer bl.a. Coca-Cola, VISA og McDonald's. Hvis du vil støtte aksjonen og kreve større vilje til påvirkning fra IOC, kan du signere elektronisk på opprop.no eller kopiere inn følgende tekst i en mail og sende den til adressene under:

PROTESTBREV

Som en betydelig kommersiell aktør i Kina hviler det et stort ansvar på din bedrifts skuldre. Jo mer penger dere tjener på mennesker som er underlagt et menneskefiendtlig diktatur som Kina, jo større er det sosiale ansvaret. Jeg ber herved at dere utøver den makten som ligger i de store pengebeløpene dere har investert i Beijing-lekene, redd IOC fra seg selv, redd noen kinesere!

IOC er i ferd med å bli Årets Mest Bloddryppende Organisasjon 2008. IOC trenger hjelp til å innse dette, og jeg er fast i min overbevisning om at sponsorenes rolle i dette er betydelig. Når det regner blod fra IOC, så drypper det på sponsorene.

Unngå kommersielt harakiri, vis ansvar!


Med vennlig hilsen

Coca Cola v/ Richard Harris: * forbrukerservice@ccnordic.com *
McDonald’s v/ Margaret Brusletto: * media@no.mcd.com *
Visa Norge Bankgruppe v/ Torstein Lind-Isaksen : * torstein.lind-isaksen@visa.no *

Aksjonen ledes av HvaHunSa, som også har laget fotomontasjen over.
.

Etiketter: , , ,

2 kommentar(er):

Den 26.03.2008, 16:55, sa Anonymous Anonym...

Takk, Houseman :-)

(Nå kommer jeg til å se etter unge kjekke menn med skjegg hver gang jeg er på Majorstua)

 
Den 28.03.2008, 00:02, sa Blogger Houseman...

Og folk sier man ikke får noe igjen for aktivisme.

 

Legg inn en kommentar

<< Tilbake