13. desember 2007

Bakterier på flaske

imsdal.jpg (JPEG Image, 200x134 pixels)

I går: Sunt og friskt vann med en utelukkende positive egenskaper. I dag: En potensiell bakteriebombe.

En flaske med vann på arbeidspulten eller i veska har blitt et symbol på en sunn og moderne livsstil. Miljømessig er det også helt riktig å fylle flaskene med vann fra springen. Men kanskje ikke hygienisk. En dansk undersøkelse utført på flere hundre skoler og gymnasier i Danmark, har vist at 79 prosent av flaskene hadde vann med høyt bakterieinnhold. Innholdet av basilusker var opptil 14 ganger så høyt som i springvann, og det er jo en viss forskjell, kan man si. Det viser seg at bakterier fra munnen når vi drikker av flasken setter seg i tuten og under korken, og får gode vekstvilkår når de ikke blir vasket bort mellom hver påfylling. Flaskene som selges i butikken er ment for engangsbruk før de pantes og desinfiseres igjen, og bakteriegarantien oppfører når vi skrur av korken for første gang. Forbrukerrådet i Danmark oppfordrer til samme vaskerutiner vi har med bestikk og glass, og ser helst at vi koker flaskene før gjenbruk.

Koking av flasker er kanskje å overdrive, men det skader jo ikke å skylle flaskene med varmt vann en gang i mellom. Studien sier ikke noe om bakteriene er farlige for oss eller ikke, bare at det var veldig mange av dem. Og det er jo ikke en behagelig tanke. Men immunforsvaret vårt har nok vært ute i hardere vær før, og for oss som ikke har opplevd å få vondt i magen av å drikke flaskevann før, har jo ikke trusselen blitt større sånn over natten, selv om den nå er kjent. Det viktigste er imidlertid at ikke dette brukes som et argument for mindre gjenbruk. Vi får bare håpe Ringnes ikke leser forskningsnytt og bestemmer seg for å dundre igang en voldsom holdningskampanje, nå som endelig mange av oss endelig har lært å fylle på i springen. Flaskevannet vi kjøper i butikken er dessuten ikke garantert renere, i følge samme studie, heller tvert imot. Det friskeste og reneste vannet finnes i springen, og burde ikke være nødvendig å kjøpe til 30-40 kroner literen.
.

Etiketter: ,

4 kommentar(er):

Den 13.12.2007, 12:14, sa Blogger Isobel...

For ikke å snakke om at den sunne og moderne livsstilen i stor grad er misforstått. Det er ingen grunn til å innta enorme mengder vann daglig, tvert imot, man kan faktisk bli inkontinent av det: http://wasp-in-a-jar.blogspot.com/2007/07/vg-nett-helse-har-i-dag-tatt-tak-i-en.html

Jeg har forøvrig sjekket mitt daglige vanninntak de siste dagene. Ved hjelp av info om vanninnhold i mat- og drikkevarer fra matvaretabellen har jeg ført opp all væske jeg har inntatt gjennom mat og drikke. Og interessant nok, et par kopper te og et glass vann i løpet av dagen i tillegg til et normalt kosthold var mer enn nok til å oppfylle mitt daglige behov på 2,8 liter.

 
Den 13.12.2007, 14:19, sa Blogger Houseman...

Jeg har lest blogginnlegget ditt om emnet før, og selv om skadevirkningene som du skriver mest er aktuelle i ekstreme tilfeller (f.eks. ved bruk av ecstacy), er det et mer enn godt nok argument imot å helle i seg litervis med vann daglig at det ikke finnes noen dokumenterte positive effekter av det. Det er nok mest en reklameskapt trend som har spredt feilinformasjonen om at kroppen får underskudd på vann før tørstebehovet melder seg og dette med at vi ser yngre og friskere ut av å drikke vann. Ung og stram hud har med proteinet elastin å gjøre, og produksjonen av dette proteinet stimuleres ikke av å drikke vann, så vidt jeg vet. Når det gjelder inkontinens er det som du skriver først og fremst et problem for kvinner, og hvis jeg har forstått det riktig at det er den ytre ringmuskelen som svikter hvis den brukes for mye, er jo det en viljestyrt knipemuskel som burde kunne trenes opp igjen ved knipeøvelser (hvis man da ikke blir lam e.l. og får nedsatt muskelfunksjon, men da er kanskje ikke inkontinens det største problemet). Man kan dessuten argumentere for at å drikke seg full relativt ofte, fortrinnsvis på øl, er en like stor eller større belastning på tissemuskelen, fordi alkohol hemmer det proteinet i hjernen som regulerer hvor mye væske vi kvitter oss med, og man dermed ender opp med å tisse mye mer enn man burde, og våkner opp dehydrert og ute av fysiologisk balanse dagen etterpå. For min del må jeg innrømme at det handler mest om å få god samvittighet av å drikke vann, selv om jeg egentlig vet bedre, men å kutte ned til f.eks. en halvliter om dagen kan jo være en idé.

 
Den 13.12.2007, 15:10, sa Blogger Isobel...

"fordi alkohol hemmer det proteinet i hjernen som regulerer hvor mye væske vi kvitter oss med"

Jeg kan ikke dy meg (jeg har undervist i dette i høst), men det proteinet i hjernen det er snakk om er egentlig hormonet antidiuretisk hormon (ADH, vasopressin) (som ikke er et protein, men et peptid). Når man inntar alkohol, så påvirker de osmoreseptorer i hypotalamus til å tro at det er mer vann i kroppen enn det egentlig er. De hemmer utskillelsen av ADH. ADH har normalt som oppgave å sørge for reopptak av vann i nyrene, så når det blir mindre ADH skilles mer vann ut i urinen.

En annen ting er at øl inneholder humle, som er velkjent for å være diuretisk (vanndrivende). Jeg har lett og lett for å finne nøyaktig hvilket stoff i humlen som er diuretisk, og hvordan det fungerer, men det er veldig vanskelig å finne ut. Såvidt jeg kan se er det lupulin og asparagin som er kandidatene, men hvordan de fungerer vet jeg ikke.

Jeg klarer heller ikke å finne igjen den aktuelle artiklen angående for mye urinering og inkontinens. Trening av muskler kan være veldig nyttig for enkelte typer inkontinens, men ikke alle. Det hadde vært interessant å se om det gjaldt denne typen også.

Forøvrig så er ikke 'vannforgiftnings-scenariet' helt uaktuelt når det gjelder 'vanlige' situasjoner heller. Når man urinerer mister man alltid elektrolytter (salter som f.eks. natrium, kalium, magnesium, kalsium, klorid), og om man ikke er flink nok til å erstatte disse kan det føre til problemer for kroppen.

 
Den 13.12.2007, 15:26, sa Blogger Houseman...

Ja, det var ADH jeg tenkte på, selv om jeg ikke kom på navnet og kanskje ikke uttrykte det superklart. Har nettopp lest om det i forbindelse med en anatomieksamen, som riktignok er litt forenklet for oss radiografstudenter. Poenget er uansett at alkohol forstyrrer væskebalansen slik at man urinerer oftere, og kvitter seg med mer vann enn kroppen har godt av. Det kan så vidt jeg forstår være vel så skadelig som i drikke mye vann i edru tilstand, men jeg skal ikke si det for sikkert.

 

Legg inn en kommentar

<< Tilbake