22. november 2007

12 filmer igjen

Over et år etter starten på IMDb Top 250-prosjektet mitt, er jeg fortsatt bare halvveis til målet, og mange av de minst interessante og fysisk vanskeligst tilgjengelige gjenstår. I tillegg til at jeg skal holde meg oppdatert på musikk og litteratur, og har endel, hva kaller de det, pensum jeg også gjerne skulle ha lest. Det er et slit. Og det logiske å gjøre når usett-, uhørt- og ulest-bunkene når stadig nye høyder, er naturligvis å finne et nytt filmprosjekt.

IMDb To-Watch er en topp 50-liste over IMDbs høyest rangerte fra dette tiåret, og kan være et interessant supplement til IMDb Top 250. Mange filmer går naturlig nok igjen på begge listene, i tillegg til at begge to har svakheten at de er basert på popularitet både blant oppegående folk og fanboys uten fungerende hjernemuskel, som stemmer filmer ufortjent høyt opp på listene (bl.a. tre uvanlig dyre filmer om troll, laget for folk med mange vrangforestillinger som gjerne ligger i kø i en måned utenfor Colosseum kino). En tredje ulempe er at de nyeste filmene vil være overrepresentert siden de fleste 10/10-stemmene kommer like etter kinopremieren i USA, for så å bli gradvis justert til et mer fornuftig nivå. En liste over filmer fra et tiår som er forbi hadde kanskje vært mer interessant. Men topp 50-lista har også noen mindre opplagte valg som gjør den mer interessant enn sin mer kjente storebror, og ikke minst er den som nevnt mer oversiktlig og lettere å oppnå full pott på. For min del har den gjort sin nytte om ikke annet for å gjøre alvor av å se Zwartboek/Black Book og komme igang med Paul Verhoevens øvrige filmer fra hjemlandet. I tillegg til at det generelt er gøy med lister.

Og som alltid når det dukker opp nye lister, er det på sin plass å spørre deg, kjære leser, om lista avdekker noen hull du ikke vil være bekjent av?
.

Etiketter: ,

3 kommentar(er):

Den 23.11.2007, 09:24, sa Blogger magnus heie...

men det passer bra, for darjeeling limited kommer på kino i romjula og den skal alle se:)

 
Den 23.11.2007, 11:02, sa Blogger Christus...

Håh, 45/50 herigården. Det er kun de aller nyeste filmene jeg mangler.

Black Book var forøvrig veldig bra.

 
Den 23.11.2007, 12:10, sa Blogger Isobel...

96/250 og 26/50. Her må det jobbes.

 

Legg inn en kommentar

<< Tilbake